Slovníček

Neměj strach z neznámých pojmů.

Všechny základní, které se týkají výroby webu a e-shopu ti rádi vysvětlíme.

O každém z níže popsaných pojmů vyšla celá řada knih. Tlustých, tenkých, chytrých, stručných i zaměřených na detail. Cílem tohoto slovníčku není jim konkurovat, ale předložit krátkou charakteristiku, díky které daný výraz pochopíš. Vzhledem ke stručnosti nemůžeme (ani nechceme) obsáhnout všechna související témata a problematiku. … od toho jsou knihy. 

E-shop je internetový/elektronický obchod, který umožňuje nákup prostřednictvím internetu.

Nejraději pracujeme s platformou Shoptet, která nabízí funkčnost, čistý, přehledný styl a responzivitu (= správné zobrazení na všech typech zařízení od počítače po mobilní telefon). Výsledný vzhled je možné vybrat z několika šablon, u kterých je možné přizpůsobit barevnost podle tvého přání. Tato platforma nabízí jednoduché ovládání v češtině a je připravena na české prostředí (návrh obchodních podmínek, EET, …), ale zvládne také expanzi do dalších zemí, pokud by to tvůj byznys potřeboval. Samozřejmostí je propojení s dalšími aplikacemi, reklamními účty či sociálními sítěmi.

Webová stránka (= World Wide Web = www). V našem/tvém případě se jedná o prezentaci v online prostředí, díky které budou tvé služby/produkty vypadat důvěryhodně, profesionálně a získají své zákazníky.

Nejraději pracujeme s platformou WordPress – v rozhraní Elementor, které je jednoduché, přehledné a v českém jazyce. Správa webu pro tebe tak bude snadná, a navíc díky nastavení bude automaticky připravená pro všechna zařízení od počítače po mobilní telefon (= responzivní). Samozřejmostí je propojení s dalšími aplikacemi, reklamními účty či sociálními sítěmi.

Jedná se o jednostránkový web, tzn. že veškeré informace jsou uvedeny na jedné stránce, kterou scrolluješ (= posunuješ kolečkem myši, nebo šipkou dolů). Díky přehlednému grafickému dělení do sekcí je orientace pro zákazníka na tomto typu stránky velmi přehledná a jednoduchá.

Blog je svým způsobem webový zápisník, do kterého můžete vkládat své příspěvky přístupné všem zájemcům o tento obsah. Blog může využívat blogovací platformu, být samostatným webem, nebo se může stát součástí již existujícího webu nebo e-shopu. Z hlediska marketingu se jedná o dobrý nástroj, jak přiblížit své služby/zboží zákazníkům. V současné době může mít i podobu vlogu (= video blogu = příspěvky nejsou psané, ale natočené na video).

Pokud o tomto způsobu komunikace se zákazníky přemýšlíš, doporučujeme si v první řadě odpovědět na tyto dvě otázky:

1.) Mám v tomto formátu co sdělit?

2.) Baví mě psát?

… a pak se v této tematice vzdělat v některé z chytrých knih.

Doména je název, který zadáš do webového prohlížeče. Skládá se ze tří částí:

1.) WWW
(Tato část je pro všechny domény stejná, při zadání je možné ji vynechat.)

2.) NÁZEV DOMÉNY
(Jméno, název značky, popis podnikání, … Přístupy k této části jsou různé a každý má své pro a proti. Každopádně je vždy důležité se nad názvem zamyslet a volit jej tak, aby byl v souladu se značkou i její komunikací.)

3.) KONCOVKA
(cz, com, info, … a spousta jiných variant. Zde doporučujeme zvolit koncovku CZ. Ostatní se snadno popletou, nebo zamění.)

Jestli je daná doména v kombinaci s koncovkou volná, či obsazená můžeš zjistit (zdarma) např. zde: www.domeny.cz.

Cena domény je různá. Většinou má na její hodnotu vliv také zvolená koncovka. Každopádně je třeba počítat s tím, že (v drtivé většině případů) se platí doména na dobu jednoho roku a poté je nutné platbu opakovat.

Pronájem místa, na kterém jsou umístěny vaše webové stránky. Dalo by se to připodobnit k nájmu za kamenný obchod. Je to prostor, na kterém se ukládají informace, které chceš zákazníkům na svých stránkách ukázat. Cena se liší podle velikosti využívaného místa. Dále je také možné využít zvýhodněných cen při platbě za delší časové období. Hosting je možné platit měsíčně, čtvrtletně, ročně, …

Copywriting je profesionální tvorba reklamních a marketingových textů, která má za cíl podpořit prodej vámi nabízených produktů nebo služeb. Stejně jako jiné obory, má i tento svá specifika. Proto je dobré zákony a základy copywritingu při tvorbě webu respektovat, aby ti slabý, nebo špatně koncipovaný text „nepodrazil nohy“. Psaní dobrého textu pro webové stránky je svým způsobem alchymie. Je třeba pracovat s klíčovými slovy a SEO optimalizací. Nepodceňuj proto tuto část tvorby svého webu.

Pokud si v této oblasti nejsi jistá, rádi ti poradíme.

Jedná se o nástroj od společnosti Google, který ti umožní vidět tvé zákazníky, i když se nepotkáte osobně. Díky statistickým datům, která v GA najdeš, totiž zjistíš, jaký typ zákazníků navštěvuje tvůj web, jak se chovají, co, kdy a jak nakupují. Na základě těchto informací můžeš pak webové stránky upravovat či aktualizovat tak, abys šla jejich zvyklostem a chování naproti, a tím zvýšila své prodeje.

Jedná se o zkratku anglického názvu Search Engine Optimalization, což znamená optimalizace pro vyhledávače. Laicky řečeno to znamená jít naproti tomu, co lidé zadávají do vyhledávání tak, aby našli právě tvoji webovou stránku a tím i tvé produkty/služby. Pro přední pozice je nutná silná optimalizace a také rozpočet na reklamu (ty nejpřednější příčky jsou totiž ve vyhledávači obsazeny placenou reklamou). Ale i malá firma může svému webu pomoci. Například důkladnou specifikací produktu, (pozitivními) referencemi, komunikací, zajímavým obsahem na sociálních sítích, apod.

Tyto stránky používají cookies. Pokračováním v prohlížení obsahu těchto stránek souhlasíte s Obchodními podmínkami a s Podmínkami ochrany osobních údajů.